Progressiv muskelavslappning [Elektronisk resurs] 2

229583
Progressiv muskelavslappning [Elektronisk resurs] 2
Progressiv muskelavslappning [Elektronisk resurs] 2
Av: Påhlsson, Sophie
Utgivningsår: 2020
Språk: Svenska
Medietyp: E-ljudbok
Förlag: Plotline Books
ISBN: 978-91-983831-6-4
Anmärkning:
E-ljudbok (strömmande)
Omfång: 10 min.
Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna
Innehållsbeskrivning
Progressiv muskelavslappning 2 är en lätt avslappningsövning särskilt anpassad för dig som vill kunna göra samma övning om och om igen utan att tröttna på den. Den innehåller därför inte någon annan information än konkreta instruktioner för övningen. Spänn musklerna i en muskelgrupp och slappna av. Spänn musklerna i en annan muskelgrupp och slappna av. När du arbetat dig igenom hela kroppen kan du vila en stund. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Övningen är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. Progressiv muskelavslappning 2 är en kort övning på 10 minuter där du arbetar med båda sidor av kroppen samtidigt, t.ex. spänner du båda benen samtidigt istället för höger och vänster. Det gör att den passar bra inte bara för vuxna utan även för yngre barn som inte ännu kan höger och vänster. Tekniken arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt. Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiva muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall. Tips: Ha tålamod med dig själv och övningen. Har du inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skillnaden av spända och avslappnade muskler eller om du är mycket stel och spänd, kan det vara så att det kan vara svårt i början att få musklerna att slappna av helt. Det kommer med tid och övning. Ljudboken är uppläst av författaren. Bakgrundsmusik: Adrift 2, av Christopher Lloyd Clarke. Sophie Grace Meditatione

Andra titlar av samma författare

229277
Av: Påhlsson, Sophie
229584
229582
Av: Påhlsson, Sophie
229581
Av: Påhlsson, Sophie
229580
Av: Påhlsson, Sophie
229568
Av: Påhlsson, Sophie
229282
Av: Påhlsson, Sophie
229305
229874
Av: Påhlsson, Sophie
230068
230072
229873
Av: Påhlsson, Sophie
229872
Av: Påhlsson, Sophie
229755
Av: Påhlsson, Sophie
230069
Av: Påhlsson, Sophie
229753
Av: Påhlsson, Sophie
229754
Av: Påhlsson, Sophie

Liknande titlar

217427
221478
Av: Johansson, Eva
220018
Av: Johansson, Eva
223514
Av: Vallander, Saleh
229305
229873
Av: Påhlsson, Sophie
229872
Av: Påhlsson, Sophie
229755
Av: Påhlsson, Sophie
230656
Av: Jansson, Rolf
220289
Av: Johansson, Eva
218297
Av: Arnkil, Johan
219697
Av: Lindblom, Helena
229753
Av: Påhlsson, Sophie
229274
Av: Påhlsson, Sophia
214662
Av: Nilsson, Cathrin
214663
Av: Nilsson, Cathrin
229568
Av: Påhlsson, Sophie

Information om författaren

Loading...

Mer om titeln

Loading...